Zardzewiała Szprycha
Przeciwieństwem Złotej Szprychy jest Zardzewiała Szprycha. Od
2013 roku przyznajemy ją osobom i instytucjom, których
działania, postawy bądź zaniechania w sposób istotny szkodzą
rozwojowi komunikacji rowerowej w naszej metropolii.
Zardzewiała szprycha nie ma jednak stanowić wyrazu
napiętnowania, ale przyczynić się do mobilizacji nominowanego
i zmiany działań krytycznie ocenianych przez trójmiejskich
rowerzystów.
O tym, kto zostanie anty-laureatem tegorocznej, Zardzewiałej
Szprychy, dowiesz się podczas finału XXVI WPR na Sopockich
Błoniach.
Dotychczasowi anty-laureaci:
2013 – Jacek Karnowski, Prezydent Miasta Sopotu za –
fatalną realizację inwestycji – pseudo-dróg rowerowych (m. in.
ul. Rzemieślnicza, ul. Łokietka), brak remontów i należytego
utrzymania istniejącej infrastruktury, brak jakichkolwiek
działań w celu dopuszczenia dwukierunkowego ruchu rowerowego
na ulicach jednokierunkowych, brak działań w celu eliminacji
administracyjnych barier dla ruchu rowerowego, realizację
infrastruktury rowerowej i oznakowania niezgodnego z
podstawowymi zasadami ruchu drogowego obowiązującymi w Polsce,
wprowadzenie ograniczenia prędkości do 10 km/h na nadmorskiej
drodze rowerowej
2014 – BPTO Infra Sp z o. o. oraz Miasta Gdańsk za
przygotowanie i realizację projektu ulicy Nowej Wałowej,
dyskryminującego pieszych i rowerzystów na estakadzie ulicznej
w ścisłym centrum miasta.
2014 – Rada Dzielnicy Oliwa w Gdańsku, za działania
szkodzące rozwojowi ruchu rowerowego w Gdańsku, w tym w
szczególności: blokowanie pro-rowerowych inwestycji istotnych
dla systemu rowerowego Gdańska: pasów rowerowych w ul. Wita
Stwosza i Wojska Polskiego, rowerowego połączenia dzielnicy
Osowa z miastem, promocję odkrywania nawierzchni brukowych w
Starej Oliwie – skutecznie eliminujących mobilność aktywną.
2016 – Gdańskie Inwestycje Komunalne sp. z o.o. za realizację ronda Marynarki Polskiej wraz z tunelami dla rowerzystów i pieszych nie spełniającymi standardów bezpiecznej i przyjaznej infrastruktury miejskiej.